Historia marketingu sięga początków poprzedniego stulecia. Już w pierwszej dekadzie XX wieku przedmiotu o takiej nazwie nauczano na amerykańskich uczelniach. Dziś jednak myśląc o marketingu najczęściej mamy przed oczami marketing internetowy. Podobnie jak inne dziedziny życia, także i te działania coraz częściej przenoszą się bowiem do sieci.
I choć często wydaje się nam, że odruchowo, “instynktownie” wiemy, czym jest marketing internetowy, mało kto z nas zna właściwe definicje tego pojęcia. Dlaczego zatem marketing tak mocno przeniósł się do internetu? Na czym polega i jakie przybiera formy? Wyjaśniamy!
Marketing internetowy – podstawowa definicja
By lepiej dostrzec różnice między tradycyjnymi a internetowymi formami, zacznijmy od tego, czym jest według definicji klasyczny marketing. Książki zazwyczaj określają go jako wszelkie działania podejmowane przez firmę, których celem jest wspieranie sprzedaży usług i produktów. Te działania są wykonywane za pomocą metod, które oddziałują na potencjalnego klienta.
Mimo wszystko marketing nie jest równoznaczny z terminem promocji usług czy towarów. W jego skład wchodzi bowiem także szereg działań związanych z komunikacją z rynkiem, a także analizy oraz przygotowywanie opartych o nie strategii związanych z grupą docelową czy sposobami dystrybucji.
Marketing internetowy, często określany marketingiem online lub e-marketingiem, przenosi wszystkie te działania do internetu. To działania w sieci mają zatem wspierać sprzedaż usług bądź produktów, a także kreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.
Jak podkreślają książkowe definicje, działania w internecie nie odrzucają zupełnie reguł tradycyjnego marketingu, najczęściej go również w pełni nie zastępują, a uzupełniają. Jeśli szukasz dokładniejszych informacji i książkowej wiedzy, zajrzyj na http://www.studioszkolen.pl/2022/11/15/na-czym-polega-marketing-najlepsze-polskie-ksiazki-o-marketingu/.
Czym wyróżnia się marketing internetowy? Największe zalety
Marketing internetowy staje się jednak coraz bardziej atrakcyjny nie tylko dlatego, że spora część sprzedaży przenosi się do sieci. Daje on bowiem sporo możliwości, które trudno osiągnąć tradycyjnymi metodami marketingowymi.
Do najważniejszych zalet takich działań należy łatwiejsze zdobywanie wiedzy o klientach. W dodatku dzięki narzędziom internetowym takich informacji będzie dużo więcej. To również forma dotarcia do klientów, których nie da się zdobyć poza siecią.
Z tymi cechami wiąże się jednak jeszcze kilka wyróżników marketingu internetowego. Pełniejsze informacje o klientach – tych obecnych, jak i potencjalnych – pozwalają na dokładniejsze dobranie grupy docelowej. Co za tym idzie, marketing internetowy jest znacznie bardziej precyzyjny niż tradycyjne metody. To z kolei niejednokrotnie umożliwia zmniejszenie kosztów działań marketingowych.
Korzystanie z konkretnych narzędzi pozwala także lepiej kontrolować skuteczność działań marketingowych w sieci. Ich efekty są znacznie łatwiejsze do zmierzenia niż przy klasycznych metodach. Kiedy efekty przynoszą reklamy, możemy bowiem na przykład precyzyjnie zidentyfikować ścieżkę zakupu.
Dynamika i zasięg marketingu internetowego
Marketing w sieci jest bardziej dynamiczny, tutaj można łatwiej i częściej reagować na zmieniające się warunki. Na jego dynamikę przy okazji wpływają także zmiany w algorytmach wyszukiwarek, co z kolei wymusza zmiany w kampaniach marketingowych. Sam przekaz marketingowy także nie jest statyczny – w internecie dominuje multimedialność.
Czym jeszcze wyróżnia się marketing internetowy? W przeciwieństwie do większości tradycyjnych kanałów komunikacji, sieć umożliwia łatwe uzyskanie feedbacku i dwustronną komunikację z klientem.
Kolejnym wyróżnikiem tego typu marketingu jest właściwie nieograniczony zasięg działania. Zagraniczne, a nawet ogólnopolskie kampanie marketingowe w tradycyjnych kanałach są bardzo drogie i mogą sobie na nie pozwolić jedynie największe przedsiębiorstwa. W internecie niedużym kosztem możesz dotrzeć do ludzi zamieszkujących całą Polskę lub jej dowolny zakątek. Wystarczy odpowiednio ustawić na przykład parametry reklam w mediach społecznościowych.
Na czym polega marketing internetowy? Jego formy i narzędzia
Jak nietrudno się domyślić, w CV marketingowca działającego w internecie musi znaleźć się szeroki wachlarz umiejętności. Marketing internetowy polega bowiem na łączeniu wielu metod docierania do klienta oraz promowania firmy.
Jednym z najważniejszych aspektów, na których polega marketing w sieci, jest generowanie ruchu na stronę internetową przedsiębiorstwa. Taki efekt można zyskiwać na różne sposoby. Jednym z ważniejszych są działania związane z SEO, czyli pozycjonowaniem strony w wynikach wyszukiwania popularnych internetowych wyszukiwarek – przede wszystkim w Google. W związku z tym podejmuje się działania, które optymalizują stronę.
Inną drogą do uzyskania lepszych wyników oglądalności strony są płatne reklamy, przede wszystkim Google Ads. Z działaniami SEO powiązany jest content marketing, czyli publikowanie na stronie wartościowych treści opartych o ważne dla konkretnej branży czy firmy słowa kluczowe. Z tym wiąże się odpowiednie linkowanie wewnętrzne w ramach witryny oraz prowadzenie bloga.
Istotne jest również linkowanie z zewnętrznych stron. Marketing internetowy trudno wyobrazić sobie również bez wykorzystania mediów społecznościowych. Firmy, które odnoszą największe sukcesy, zwykle są obecne na wszystkich popularnych platformach – od Facebooka, przez Instagram i YouTube, po TikToka. To z jednej strony działania wizerunkowe, a z drugiej przyciąganie nowych klientów i sprzedaż, którą umożliwia choćby odpowiednie skonfigurowanie sklepu na Facebooku.
Najważniejsze rodzaje marketingu internetowego
W związku z tak szerokim polem działania, marketing internetowy można podzielić na kilka typów. Te rodzaje działań w sieci to jego części składowe, ale ze względu na szeroki zakres tematów często są traktowane zupełnie osobno.
Jednym z najbardziej podstawowych działań w sieci jest e-mail marketing. Jak łatwo się domyślić, polega on na przesyłaniu użytkownikom informacji za pomocą poczty elektronicznej. Jedną z najpopularniejszych form e-mail marketingu jest newsletter. Do takich działań potrzebne są kontakty do klientów.
Jako osobny rodzaj marketingu bywa wyróżniany wspomniany już social media marketing. Pod tym względem ważne jest prowadzenie stałej komunikacji w tych kanałach – regularne publikowanie postów. Ważnym elementem takich działań marketingowych jest płatna reklama.
Istotnym elementem marketingu w sieci jest reklama graficzna display w internecie. To różnego rodzaju banery, które pojawiają się w czasie przeglądania stron internetowych. Baner, czyli charakterystyczny prostokąt u góry strony, nie jest jednak jedyną formą takiej reklamy. Większe reklamy są określane mianem billboardów, z kolei banery pionowe to skyscrapery. Do tego dochodzą otoczone tekstem banery śródtekstowe oraz niewielkie reklamy, tzw. buttony.
Wspominaliśmy już o content marketingu, który skupia się na tworzeniu treści atrakcyjnych dla użytkownika. W tym obszarze zastosowanie znajdują umiejętności związane z copywritingiem, który pozwala na pisanie tekstów ciekawych i wartościowych, a jednocześnie zawierających słowa kluczowe, które generują ruch.
Jednym z najtrudniejszych, a zarazem najwyżej cenionych rodzajów marketingu internetowego jest marketing wirusowy. Jego celem jest powstanie tzw. viralu. Może być nim grafika, wideo czy inna treść, która będzie na tyle atrakcyjna dla użytkowników, że ci zaczną samodzielnie ją sobie przesyłać i udostępniać.
Przydatne książki o marketingu internetowym
By jeszcze dokładniej przekonać się o tym, na czym polega marketing internetowy, warto sięgnąć po kilka książek. Można w nich znaleźć praktyczną wiedzę na temat konkretnych narzędzi, jak i porady dotyczące tworzenia strategii internetowych w sieci.
Wśród tytułów z tej pierwszej kategorii wyróżnia się choćby “Skuteczna reklama na Facebooku i Instagramie”. To przewodnik, który pozwoli lepiej wykorzystywać social media marketing, a także poznać jego metody nawet początkującym.
Kiedy szukamy bardziej uniwersalnych pomysłów na strategie marketingowe, warto przeczytać książkę Marcina Osmana i Kamili Kruk “Sprzedawaj więcej”. To aż sto sprawdzonych strategii, które świetnie ilustrują mechanizmy działania marketingu internetowego.