Branżą, która cieszy się coraz większą popularnością wśród pracowników, jest marketing. Książki, kursy i zbieranie własnego doświadczenia to ważne elementy, na które warto zwrócić uwagę, jeśli zastanawiasz się, jak zostać marketingowcem. W tym artykule przyjrzymy się im bliżej i podpowiem Ci, co jeszcze może pomóc Ci w rozpoczęciu kariery specjalisty ds. marketingu.
Jak zostać marketingowcem? 4 praktyczne porady
Odpowiedź na pytanie „jak zostać specjalistą ds. marketingu?” zastanawia niejedną osobę, która dobrze czuje się w mediach społecznościowych, lubi pisać, a także ma dobry zmysł analityczny. Kariera w branży marketingowej daje szerokie możliwości rozwoju, a do stanowisk juniorskich często wymagania nie są duże, co pozwala znaleźć swoją pierwszą pracę bez dużego doświadczenia czy portfolio. Jednak nawet aplikacja do pierwszej pracy wymaga zaprezentowania potencjalnemu pracodawcy czegoś, tak aby wiedział, że to właśnie Ty jesteś kandydatem z potencjałem, któremu warto dać szansę. Oto 4 elementy, na które warto zwrócić uwagę.
Książki, kursy i szkolenia
Pierwsze kroki w marketingu mogą, ale nie muszą, rozpocząć się od praktyki. Jednak bezpieczniejszą ścieżką jest zbudowanie fundamentów w postaci wiedzy. Pomogą Ci w tym książki o biznesie, marketingu i sprzedaży, kursy oraz materiały dostępne ze darmo online. Chociaż jako marketingowiec zdecydowanie powinieneś opanować umiejętność researchu, podpowiem Ci, w którą stronę warto się skierować. Przyjrzyj się bliżej takim autorom jak: Artur Jabłoński, Paweł Tkaczyk, Marcin Osman, Gary Vaynerchuk.
Warte uwagi są także kursy Google, które są całkowicie darmowe! Znajdziesz wśród nich różnorodną tematykę powiązaną z marketingiem internetowym. Co ważne, po takim kursie otrzymasz certyfikat, więc będziesz mógł pochwalić się nim w CV.
Wiele darmowych filmów i treści znajdziesz w sieci, np. na Youtube czy osobistych blogach specjalistów w branży. Dobrym pomysłem, który pomoże Ci zdobyć bardziej praktyczne doświadczenie, a nie skupiające się wyłącznie na teorii, jest czytanie artykułów na blogach agencji marketingowych. Te, często w celu zaprezentowania swoich umiejętności i osiągnięć potencjalnym klientom, publikują case study.
Jest to przedstawienie wykonanych czynności, które doprowadziły do konkretnego celu, np. osiągnięcia pierwszej pozycji w wyszukiwarce dzięki SEO czy powiększenie ROAS-u poprzez reklamy w mediach społecznościowych. Dzięki takim publikacjom odkryjesz, jak wygląda osiąganie takich wyników i dowiesz się, co dokładnie składa się, na pracę przy różnorodnych projektach. Kto wie – może wykorzystasz zdobytą wiedzę na rozmowie kwalifikacyjnej lub pozwoli Ci ona zabłysnąć w pierwszych dniach pracy?
Stwórz coś swojego i nie bój się błędów
W tym, jak zostać marketingowcem, pomoże Ci oczywiście nie tylko wiedza. Przyda się również praktyka. Jednak jak zdobyć doświadczenie, jeśli jeszcze nigdy nie pracowałeś na takim stanowisku? Stwórz coś swojego! Może to być konto na Instagramie, kanał na Youtube czy blog, który będzie związany z Twoimi zainteresowaniami.
W ten sposób dowiesz się, jak wyglądają te systemy od środka i nauczysz się np. obsługi WordPressa, dodawania reklam czy montowania filmów. Popełnisz także pierwsze błędy, które staną się ważnym elementem Twojej edukacji (a potem unikniesz ich w przyszłej pracy). To wszystko może przydać się Ci na stanowisku specjalisty ds. marketingu!
Co więcej, taka własna inicjatywa świetnie sprawdzi się w CV. Istnieje bardzo duża szansa, że Twój potencjalny pracodawca doceni to doświadczenie i zobaczy w Tobie osobę proaktywną, która chce się rozwijać i nie boi się działać.
Zainteresuj się praktykami
Czujesz, że zdobyta wiedza i własne doświadczenie to nadal za mało? Drogę do wymarzonej kariery mogą otworzyć Ci praktyki. Jeśli posiadasz inną pracę etatową i nie możesz pozwolić sobie na praktyki w pełnym wymiarze godzin, spróbuj poszukać drobnych zleceń dla początkujących, które mogą być wykonywane zdalnie. W ten sposób będziesz powoli uczył się nowych umiejętności, a do tego otrzymasz feedback, więc będziesz mógł nieustannie doskonalić swój warsztat marketingowca.
Praktyki lub praca zdalna w mniejszym wymiarze godzin często kończą się zatrudnieniem na cały etat! Nie bój się więc wychodzić z inicjatywą i kontaktować z działami marketingu w firmach czy agencjami reklamowymi – może któreś z tych miejsc stanie się Twoją nową pracą?
Skup się na wszechstronności i zadbaj o wysoką jakość
Jaki jest jeszcze jeden ważny element, o który warto zadbać, jeśli interesuje Cię to, jak zostać specjalistą ds. marketingu? Pamiętaj, że zazwyczaj początkujące osoby zaczynają od wszechstronnych zadań, dlatego ważne jest, abyś nie skupiał się tylko na jednej dziedzinie, a starał się pozyskać wiedzę i doświadczenie z co najmniej kilku dziedzin. To także pomoże Ci zwiększyć swoje szanse na rynku pracy – bardziej różnorodne umiejętności pozwolą Ci aplikować na więcej ogłoszeń.
Jeśli jednak chcesz od razu wkroczyć na ścieżkę konkretnego specjalisty, np. specjalisty ds. reklam w mediach społecznościowych czy specjalisty ds. SEO, i jesteś pewien, że chcesz zajmować się wyłącznie tym, to również może być dobry pomysł. Znalezienie pracy może być trudniejsze, ale mając jasno sprecyzowaną specjalizację w końcu z pewnością znajdziesz zatrudnienie, a dzięki umiejętnościom w efekcie możesz zarabiać więcej w przyszłości.