Bez reklam trudno wejść na rynek, utrzymać się na nim czy skutecznie wprowadzać do oferty nowe produkty. Dziś firmy starają się więc reklamować na różne sposoby, sięgając po coraz to bardziej zaawansowane formy promocji. Mimo rozwoju technologii i mediów społecznościowych, dla wielu niezastąpiona pozostaje klasyczna, zewnętrzna reklama – Katowice, Warszawa czy inne duże miasta są tego najlepszym przykładem. Jej najbardziej okazałą formą pozostają billboardy, które umieszcza się na wolnostojących tablicach, ale również na ścianach budynków. By jednak reklama przyniosła skutek i została nie tylko zauważona, ale także właściwie odczytana – a więc jak zaprojektować billboard? Przygotowaliśmy zestaw kilku praktycznych wskazówek, które pomogą odpowiednio skomponować billboardy. Katowice, Lublin ani inne miasta pozwolą optymalnie wykorzystać te pomysły.
Jak zaprojektować billboard? Sprecyzuj wyraźny temat
Billboard to połączenie narzędzi graficznych i tekstowych, które powinny w odpowiedni sposób się ze sobą łączyć. Istotne jest jednak to, by projekt billboardu w jasny sposób przekazywał myśl, którą zleceniodawca chce się podzielić z potencjalnymi klientami. Dlatego każdy billboard powinien mieć elementy, które łatwo pozwolą zrozumieć jego główny temat. Na reklamy zewnętrzne spogląda się zwykle tylko przez kilka sekund. Gdzie zamówić billboard? Ich wykonywaniem zajmuje się między innymi firma Kapis: http://kapis.com.pl
Wyjątkiem są kampanie, w których pierwsze billboardy mają zaciekawić odbiorców, a dopiero ostatnia odsłona przedstawia właściwy cel reklamowy. Wówczas jednak należy pamiętać, by między wszystkimi plakatami zachodziły jakieś podobieństwa lub ciąg przyczynowo-skutkowy.
Projekt billboardu – mocne i kontrastowe kolory
Mimo swoich dużych gabarytów billboardy są jednak oglądane z daleka. W związku z tym mniej wyraźne elementy nie zostaną zauważone. Dlatego przy ich projektowaniu odradza się korzystanie z jasnych, pastelowych kolorów. Zdecydowanie lepiej stawiać na mocne barwy, zwłaszcza takie, które będą wyraźnie odcinać się od tła. Zarówno elementy graficzne, jak i litery powinny być mocno zarysowane. W przeciwnym razie przekaz będzie po prostu nieczytelny.
Tekst – wysokość i kreatywność
Jak zaprojektować billboard pod względem czytelności? Własnymi prawami rządzi się również tekst, który umieścimy na billboardzie. Biorąc pod uwagę czysto fizyczne parametry, oprócz odpowiednich kolorów istotne jest, by znajdował się na wysokości oczu odbiorców. W praktyce oznacza to środek plakatu – dolne czy górne rogi nie sprawdzą się najlepiej, odbiorca będzie wówczas błądzić w poszukiwaniu liter.
Poza tym niezwykle ważne jest to, co napiszemy na billboardzie. Hasło powinno być chwytliwe i oryginalne, ale jednocześnie nie może być zbyt długie. Przy tworzeniu tego elementu potrzeba sporej dawki kreatywności. Dobre hasło reklamowe to już bowiem połowa sukcesu.
Jak zaprojektować billboard? Spójność z reklamami w innych miejscach
Choć billboard sam w sobie wydaje się czymś wielkim i ważnym, rzadko kiedy funkcjonuje w próżni. Często jest tylko jednym z elementów kampanii reklamowej. Nawet gdy jej podstawą jest telewizja czy internet, trzeba zadbać, by billboard tworzył z nimi spójną całość. Jak w punkcie pierwszym, odbiorca musi skojarzyć, że ma do czynienia z reklamą tej samej usługi czy produktu – choćby podświadomie.
Usytuowanie i podświetlenie billboardu
Kiedy projekt billboardu jest już gotowy, pamiętajmy, że nie możemy zapomnieć o z pozoru błahych sprawach, takich jak umieszczenie reklamy w odpowiednim miejscu. Najlepsze lokalizacje to okolice ruchliwych dróg. Warto także zadbać o oświetlenie billboardu, by służył celom reklamowym nawet nocą. Taki dodatkowy wydatek może znacznie poprawić efekty reklamy.