Popularność, jaką cieszą się social media, od kilkunastu lat rośnie w szybkim tempie. I nic nie wskazuje na to, by ten proces w najbliższym czasie miał się zatrzymać – tym bardziej w czasach naznaczonych pandemią koronawirusa, gdy komunikacja online coraz częściej zastępuje spotkania twarzą w twarz. Nawet jeśli niektóre serwisy tracą użytkowników, w ich miejsce pojawiają się nowe. Facebook, Instagram czy Youtube stały się więc platformami, na których kwitnie marketing internetowy firm. Trudno przecież pominąć w nim miejsca, dzięki którym można dotrzeć do milionów użytkowników i potencjalnych klientów. Jakie zalety ma dla przedsiębiorstw prowadzenie mediów społecznościowych na poszczególnych platformach? Przyjrzeliśmy się największym atutom różnych kanałów w polskich realiach.
Facebook dla reklam i wiarygodności
Największą liczbą użytkowników w naszym kraju cały czas może się pochwalić Facebook. Cudowne dziecko Marka Zuckerberga to portal, na którym konto ma ponad 40 procent Polaków. Każda firma powinna więc zadbać, by mieć na nim profil. Jeśli będzie odpowiednio zadbany, pomoże zbudować zaufanie do marki i przeprowadzić jej wstępną weryfikację przez potencjalnego klienta. Zamieszczane na nim materiały mogą także służyć do komunikowania o promocjach, prezentacji nowych towarów czy zmian zachodzących w firmie (więcej na temat prowadzenia profilu na Facebooku firmowym piszemy w artykule https://zyciekielc.pl/prowadzenie-profilu-firmy-na-facebooku-jakich-bledow-trzeba-najbardziej-unikac/).
Minusem Facebooka są jego algorytmy, które sprawiają, że nawet firmy cieszące się dużą liczbą fanów są zazwyczaj skazane na minimalizowanie ich zasięgów. Rozwiązaniem jest płatna promocja. To narzędzie jest jednak bardzo przydatne. Płatne reklamy na Facebooku, dzięki danym zbieranym przez platformę, pozwalają na precyzyjne wyznaczenie grupy docelowej i skierowanie do niej wybranego komunikatu. Facebook to więc zarówno portal ważny wizerunkowo, jak i dodatkowy kanał sprzedaży.
Instagram dla młodych użytkowników
Wizerunkowy charakter ma w pewien sposób również promocja firmy na Instagramie, choć i ta platforma udostępnia coraz więcej narzędzi wspomagających sprzedaż. Odpowiednio prowadzony profil może tutaj świadczyć o profesjonalizmie marki, ale również jej innowacyjności. W niektórych branżach Instagram staje się szczególnie ważny – tak jest choćby w firmach zajmujących się sprzedażą odzieży czy wystrojem wnętrz. Tam zdjęcia odgrywają ważną rolę.
To także niezwykle istotny kanał docierania do młodych ludzi. Najwięcej użytkowników Instagrama to osoby pomiędzy 13. a 25. rokiem życia. Jeżeli więc grupa docelowa firmy to młodzi klienci, ten kanał może okazać się kluczowy. Warto też pamiętać, że wśród osób obecnych na tej platformie, w przeciwieństwie do Facebooka, przeważają kobiety.
Youtube dla lojalności i eksperckich treści
Wiele firm decyduje się również na otwieranie kanałów na Youtube. To największa platforma z treściami wideo na świecie – ludzie codziennie wyświetlają na niej filmy przez miliard godzin! Ten potencjał będzie wart wykorzystania we wszystkich branżach, które oferują nieco bardziej skomplikowane produkty. Filmy na Youtube to bowiem świetne miejsce na prezentację instrukcji użytkowania danego przedmiotu czy też wszelkiej maści poradników. Eksperckie treści – w przystępnej formie – są tam mile widziane.
Kanał na Youtube pomaga również w budowaniu świadomości marki i lojalizowaniu grup odbiorców. Filmy stanowią bowiem wiarygodne źródło informacji, przemawiają bardziej niż tekst. Oczywiście najpierw trzeba dotrzeć do klientów, ale gdy to się już uda, promocja marki na Youtube może przynieść długotrwałe efekty.