Do produkcji i znakowania firmowej odzieży roboczej wykorzystuje się wiele różnych technik. Są wśród nich zarówno te bardziej tradycyjne, jak i nowoczesne technologicznie. Wybór odpowiedniej techniki powinien być uwarunkowany wieloma czynnikami. My przedstawiamy trzy najpopularniejsze i najbardziej opłacalne metody znakowania odzieży promocyjnej znanych marek, takich jak Fruit of the Loom czy Gildan. Poznaj zatem haft komputerowy, sitodruk oraz nadruk cyfrowy. Czym się charakteryzują i w jakich sytuacjach się sprawdzą?
Haft komputerowy
Haft komputerowy to znakowanie odzieży w sposób elegancki i profesjonalny. Największą zaletą tej techniki jest wysoka jakość, a także dość szybki czas realizacji. Jest jedną z najbardziej tradycyjnych metod, a przy tym najtrwalszą i odporną na gotowanie, czy nawet pranie chemiczne.
Haft komputerowy jest uznawany za najbardziej elegancką technikę zdobienia ubrań. Haftowane wzory dodają ubraniom prestiżu. Technikę tę najlepiej jest zastosować na wszelkiego rodzaju koszulkach, np. polo, koszulach, polarach, bawełnianych bluzach, a także czapkach, plecakach i torbach, czy innych dodatkach i odzieży tekstylnej. Jako jedna z niewielu znakuje też trudne w obróbce dzianiny – to za jej pomocą powstają polary z nadrukiem. W przypadku koszulek polo czy koszul haftowane wzory pomogą “uszlachetnić” ubrania.
Haft komputerowy nie sprawdzi się niestety na materiałach wodoodpornych, np. kurtkach przeciwdeszczowych, ponieważ może naruszyć ich właściwości ochronne. Nie zaleca się także haftowania na zbyt cienkim materiale, np. bardzo cienkich T-shirtach. W takich przypadkach lepiej zdecydować się na inne metody znakowania odzieży.
Aby logo czy napis były czytelne, powinny mieć odpowiednią wielkość i kolor. Zbyt małe elementy i czcionki nie są polecane przy użyciu tej właśnie techniki. Haftowane wzory będą wówczas nieczytelne. Minimalna wielkość liter przy logotypach tworzonych za pomocą haftu to pięć milimetrów.
Kiedy opłaca się skorzystać z tej metody znakowania odzieży?
Przy dużym nakładzie i stosunkowo prostym logo czy napisie haft komputerowy jest jedną z najtańszych technik znakowania. Szczególnie, jeśli decydujemy się na logo na kołnierzu czy przodzie ubrania. Sporo czasu zabiera samo przygotowanie programu hafciarskiego. Gdy ten jest już gotowy, koszt każdej sztuki maleje wraz ze wzrostem nakładu.
Jednak duże powierzchnie, jak np. haftowane plecy, nie będą już tak opłacalne. Rozmiar wzorów ma bowiem kluczowy wpływ na koszt haftu. Przy zamawianiu znakowania haftem trzeba też pamiętać o ograniczeniach kolorystycznych. Na jednym wzorze może się znaleźć najwyżej 10 odcieni.
Sitodruk
Sitodruk to metoda zdobienia tkanin, która polega na przeciśnięciu farby przez specjalną matrycę. Dzięki działaniu wysokiego ciśnienia oraz temperatury na ubraniach powstaje trwały nadruk. Sitodruk jest zarazem jedną z bardziej tradycyjnych technik. Na Dalekim Wschodzie, w nieco prostszej wersji, stosowano ją już 400 lat temu.
Sitodruk pozwala na uzyskanie wielobarwnego nadruku na wielu różnych materiałach. Równie dobrze można w ten sposób zdobić tkaniny naturalne, na przykład z bawełny, jak i większość syntetycznych materiałów. Nie sprawdzi się natomiast na polarach czy softshellach.
NIe ma natomiast ograniczeń co do rodzaju artykułów znakowanych sitodrukiem. Można nim zdobić niemal wszystko: od koszulek typu T-shirt czy polo, przez koszule, kurtki, nawet po parasole. Więcej informacji o kurtkach i ich znakowaniu znajdziesz na https://www.e-logos.pl/produkty/kurtki-z-nadrukiem/.
Kiedy opłaca się skorzystać z tej metody znakowania odzieży?
Technika ta pozwala uzyskać dobrą trwałość nadruku, który będzie odporny na pranie oraz wilgoć. Szacuje się, że ubrania znakowane sitodrukiem nie stracą na jakości nawet po ponad 100 praniach. Sitodruk wyróżnia się także jednym z najkrótszych terminów realizacji, ponieważ do wykonania takich nadruków wystarczy nam jedynie wybrany plik z grafiką.
Metoda ta może też okazać się niezwykle opłacalna. Stanie się tak przy dużych nakładach, od minimalnie 50 sztuk. Raz przygotowana matryca może bowiem służyć do znakowania setek czy tysięcy egzemplarzy. I to różnych ubrań czy gadżetów. Do tego bez wzrostu kosztów można zmieniać jej kolor.
Koszt sitodruku rośnie z kolei przy wykorzystaniu większej liczby kolorów. Dlatego właśnie tą techniką wykonuje się zwykle duże zamówienia na proste, jednobarwne logo lub napis. Często w ten sposób powstaje nadruk na odzieży roboczej zamawianej do dużych zakładów pracy.
Nadruk cyfrowy
Nadruk cyfrowy jest jedną z najbardziej nowoczesnych metod znakowania. Wykonuje się ją za pomocą specjalnie przygotowanych drukarek wielkoformatowych. Choć w ten sposób znakuje się odzież, przypomina drukowanie na papierze. Polega na natryskiwaniu tkanin czy dzianin atramentem.
W ten sposób powstają grafiki, które wyróżniają się bardzo efektownym wyglądem. Przy pomocy tej metody znakowania odzieży można odwzorować nawet bardzo skomplikowane wzory. Oferuje fotograficzną jakość i często stosuje się ją właśnie do nadruku fotografii.
Ograniczeniem nadruku cyfrowego są materiały, na których można go wykonać. Taki nadruk sprawdza się wyłącznie na ubraniach bawełnianych, ewentualnie z domieszką innych włókien – jeśli ich zawartość w materiale nie przekracza 20 procent.
Kiedy opłaca się skorzystać z tej metody znakowania odzieży?
Do przygotowania nadruku cyfrowego nie trzeba specjalnie opracowanych projektów czy przygotowywania matryc. Wystarczy plik z logotypem, zdjęciem czy napisem. Na koszt nadruku nie ma też wpływu liczba wykorzystanych kolorów.Dzięki temu nadruk cyfrowy jest opłacalny już od jednej sztuki. To idealne rozwiązanie przy niewielkich zamówieniach. Opłaca się także postawić na nadruk w sytuacjach, w których potrzeba wiele sztuk odzieży o odmiennych, zindywidualizowanych nadrukach. Poleca się go zwłaszcza do znakowania bawełnianych koszulek.