Nadruk na koszulkach

Napisane przez
nadruk na koszulkach można wykonać za pomocą prasy

Nadruk na koszulce może być jej ozdobą, ale też pełnić funkcję reklamy. Można go wykonać na wiele sposobów. Zdecydowana większość koszulek jest znakowana jedną z siedmiu podstawowych technik. Te metody różnią się m.in. kosztem wykonania, stopniem odzwierciedlenia szczegółów czy trwałością wzoru.

Wytrzymałość nadruku będzie zależeć także od odpowiedniej pielęgnacji koszulek. Przed zamówieniem warto też dowiedzieć się nieco o możliwych lokalizacjach i wielkościach wzorów oraz charakterystyce nadruków na różnych materiałach.

Metody nadruku na koszulkach

Każda z siedmiu metod znakowania koszulek daje nieco inne efekty. Przed podjęciem decyzji warto poznać mocne i słabe strony każdej z nich.

Haft komputerowy

nadruk na koszulkach w formie haftu komputerowego
Haft komputerowy na koszulce, źródło zdjęcia: strona sklepu sklep-logos.pl

To metoda znakowania, która wywodzi się z tradycyjnego haftu. Wzory na koszulkach są wyszywane przez maszynę za pomocą nici. To jedna z najbardziej uniwersalnych technik znakowania, nadaje się bowiem do większości rodzajów odzieży. Najlepiej sprawdza się na nieco grubszych materiałach, dlatego będzie świetnym pomysłem zwłaszcza na koszulki polo. Wzór jest wyczuwalny pod palcami i nieco obciąża tkaninę.

Jedną z głównych zalet haftu komputerowego jest jego trwałość. Wzory naniesione na koszulki w ten sposób są właściwie niezniszczalne. Dobrze wytrzymuje pranie, nadruki z haftu można prasować. Najlepiej nadaje się do niewielkich wzorów i krótkich napisów. koszt znakowania haftem rośnie wraz z wielkością wzoru w związku z większą ilością wykorzystanych nici.

Ograniczenia haftu i rodzaje nici

Ograniczeniem dla wzorów nanoszonych tą metodą są jej minimalne rozmiary. W ten sposób nie da się wykonywać bardzo małych elementów. Na grafikach takie szczegóły za bardzo się wtedy upraszczają, a napisy zlewają się i są nieczytelne. Litery wykonywane haftem powinny mieć wysokość co najmniej pięciu milimetrów.

Haft komputerowy uważa się za jedną z najbardziej eleganckich metod znakowania. Dodaje koszulkom prestiżu. Ostateczny efekt zależy od wykorzystanych nici.

Do haftu komputerowego używane są nici:

  • poliestrowe,
  • bawełniane,
  • wiskozowe,
  • metalizowane,
  • neonowe,
  • ognioodporne,
  • odblaskowe,
  • akrylowe. 

Sitodruk

nadruk na koszulkach w formie sitodruku
Sitodruk na koszulce, źródło zdjęcia: strona sklepu sklep-logos.pl

Polega na przetłaczaniu farby na tkaninę przez matrycę. Szablon nadruku nakłada się na siatkę wykonaną z tworzywa sztucznego, metalu lub tkaniny. Sitodruk wykonuje się za pomocą karuzel, czyli zautomatyzowanych maszyn, które wtłaczają barwnik na ubrania za pomocą pras hydraulicznych.

Sitodruk zalicza się do bezpośrednich metod znakowania – nadruki umieszcza się na ubraniach bez zewnętrznych nośników. To technika z długą tradycją, która wywodzi się jeszcze z XVII wieku. Dziś jest najpopularniejszą metodą nadruków na koszulkach T-shirt oraz polo. Można ją stosować na poliestrze i bawełnie.

W czasie znakowania sitodrukiem farbę wtłacza się w materiał. Dzięki temu nadruk tworzy całość z koszulką, jest bardzo odporny na pranie i ścieranie. Szacuje się, że wzory z sitodruku powinny wytrzymać bez uszczerbku ponad 100 prań.

Matryce stosowane przy sitodrukach pozwalają na wykonywanie dużej liczby koszulek z nadrukiem w szybkim tempie. Ta technika dobrze sprawdza się przy dużych zamówieniach – im więcej nadruków, tym mniejszy koszt pojedynczej koszulki. W wykonywaniu sitodruków specjalizuje się drukarnia https://www.printsc.pl/.

Ograniczenia sitodruku i rodzaje farb

Sitodruk pozwala na dokładne odtworzenie pliku graficznego na tkaninie. Ograniczeniem jest jednak liczba wykorzystywanych kolorów. Dla jednego nadruku można wykorzystać maksymalnie pięć odcieni, przy czym każdy kolejny wymaga nowej matrycy i zwiększa koszty.

Ta technika świetnie nadaje się do dużych nadruków. Nie powoduje bowiem sztywnienia tkaniny. Odmienne efekty dają różne rodzaje farb, które wykorzystuje się przy tej metodzie znakowania. Należą do nich farby:

  • plastizolowe,
  • rozpuszczalnikowe,
  • metalizowane,
  • wodne,
  • fluorescencyjne,
  • wywabowe,
  • rozpuszczalnikowe,
  • puchnące.

Termotransfer

nadruk na koszulce w formie termotransferu
Termotransfer na koszulce, źródło zdjęcia: strona sklepu sklep-logos.pl

Czasami określa się go jako sitodruk pośredni. By znakować koszulki w ten sposób, trzeba najpierw przenieść grafikę na folię termotransferową. To z niej nadruk przenosi się na materiał. Cały proces odbywa się w specjalnych prasach, gdzie na folię i tkaninę oddziałuje się wysoką temperaturą i ciśnieniem.

Termotransfer można łatwo nanieść na każdy element koszulki. Sprawdza się zresztą na niemal wszystkich rodzajach odzieży. Popularność zawdzięcza także możliwości odwzorowania niemal wszystkich kolorów. Nie potrzeba do tego dodatkowych matryc. Dobrze oddaje na koszulkach nawet napisy i grafiki, które zawierają dużo niewielkich elementów.

Wady i zalety termotransferu

Termotransferowy nadruk na koszulkach wyróżnia się szybkością wykonania. Przy tym jest jednak opłacalny nawet dla niewielkich zamówień, choć przy większych koszt zamówienia spada. Efektem jest trwały i elastyczny wzór.

W przypadku nadruków termotransferowych ważna jest odpowiednia pielęgnacja. Koszulek nie można prać w wysokich temperaturach. Wadą termotransferu jest również fakt, że w miejscach pokrytych wzorem materiał traci właściwości oddychające.

Sublimacja

nadruk na koszulkach w formie sublimacji
Sublimacja na koszulce, źródło zdjęcia: strona sklepu sklep-logos.pl

To jedna z form termotransferu. Polega na przenoszeniu nadruku z papieru transferowego na tkaninę dzięki zjawisku fizycznemu zwanemu sublimacją. Ten proces opiera się na zmianie stanu skupienia ze stałego bezpośrednio w gazowy, z pominięciem stanu ciekłego.

Właśnie to dzieje się z tuszem sublimacyjnym pod wpływem nacisku oraz wysokiej temperatury. Nadruk wykonany takimi barwnikami umieszcza się w specjalnej prasie sublimacyjnej. Pod jej wpływem tusze zmieniają stan w gazowy i wnikają wewnątrz włókien koszulki.

Ograniczenia i zalety sublimacji

Dzięki temu powstaje niezwykle trwały nadruk, niewyczuwalny na powierzchni tkaniny. Sublimacyjny nadruk na koszulkach nie blaknie ani nie pęka. Jest też odporny na częste pranie. Kolorystyka wzorów jest niemal nieograniczona, opiera się na kolorystyce CMYK. Nadruki są wykonywane szybko i są opłacalne nawet przy niewielkiej liczbie zamawianych koszulek.

Sublimację można jednak zastosować tylko na koszulkach, których skład zawiera co najmniej 70 procent włókien poliestrowych. Materiał powinien być biały lub mieć bardzo jasny odcień. Na kolorowych koszulkach tą metodą można wykonać wyłącznie czarne nadruki.

Folia flex i flock

nadruk z folii flock
Folia flock na odzieży, źródło zdjęcia: strona sklepu sklep-logos.pl

Nadruk na koszulkach z użyciem folii flex i flock to rodzaj termotransferu. Wzory przenosi się na ubrania w specjalistycznych prasach, pod wpływem wysokiej temperatury oraz nacisku. Od klasycznego termotransferu odróżnia ich struktura i właściwości folii.

Nadruki wycina się ploterem w odbiciu lustrzanym i dopiero potem przenosi na koszulkę. Oba rodzaje folii służą przede wszystkim do wykonywania jednokolorowych nadruków. Ciekawy efekt przy użyciu folii flex gwarantują jednak jej różne typy – perforowana, brokatowa, metaliczna.

Folia flock wyróżnia się natomiast strukturą. Tworzy wzór o meszkowatej powierzchni, co można wyczuć w dotyku. By uzyskać wielokolorowy nadruk z folii flock, nadruki muszą na siebie nachodzić.

Plusy i minusy folii flex i flock

Nadruk na koszulkach z folii flex i flock może długo wytrzymać przy odpowiedniej pielęgnacji. Dzięki niewielkim kosztom przygotowania wyróżnia się niskim kosztem przy pojedynczym zamówieniu.

Nadruk można wykonać w niemal każdym miejscu koszulki oprócz szwów. Ograniczeniem jest wielkość detali – muszą mieć co najmniej dwa milimetry. Za pomocą tej techniki odwzorowuje się jedynie grafiki z plików wektorowych.

Druk cyfrowy

nadruk cyfrowy na koszulce
Druk cyfrowy na koszulce, źródło zdjęcia: strona sklepu openwear.pl

To nowoczesna i bezpośrednia metoda znakowania odzieży. Nadruk polega na natryskiwaniu atramentu na koszulkę pokrytą wcześniej specjalnym utrwalaczem – primerem. Wykonuje się go w specjalnych drukarkach, których działanie przypomina nieco pracę urządzeń przeznaczonych do wydruków na papierze.

Do nadruku cyfrowego wykorzystuje się grafiki wysokiej jakości. Ta metoda jest w stanie precyzyjnie odwzorować je na koszulkach, łącznie z bardzo drobnymi szczegółami. Nadaje się do wydruku zdjęć, zapewnia pełną głębię koloru. Brak matryc sprawia, że jest opłacalny nawet przy pojedynczych zamówieniach.

Koszulka znakowana drukiem cyfrowym pozostaje lekka i elastyczna. Nadruk przepuszcza powietrze. Będzie również trwały, ale tylko pod warunkiem odpowiedniej pielęgnacji.

Druk cyfrowy można stosować na różnych rodzajach odzieży. Nadaje się jednak wyłącznie do ubrań wykonanych z bawełny – musi stanowić 80 procent ich składu.

Naszywki

nadruk w formie haftowanej naszywki
Naszywka haftowana na odzieży, źródło zdjęcia: strona sklepu sklep-logos.pl

To pośrednia metoda znakowania. W ten sposób nanosi się na koszulki elementy wcześniej wykonane za pomocą termotransferu czy haftu komputerowego. Do ubrań przyszywa się gotowe już wzory

Rodzaje naszywek

Właściwości naszywek zależą od ich rodzaju. Do najpopularniejszych należą:

  • naszywki haftowane: przygotowane za pomocą haftu komputerowego, naszycie ich w ten sposób w mniejszy sposób ingeruje w strukturę koszulki,
  • naszywki cyfrowe: nadruk wykonuje się na utwardzonej flizelinie pokrytej bawełną, ma delikatną strukturę;
  • naszywki gumowe, inaczej elastomery: przygotowywane z PCV, są giętkie, umożliwiają trójwymiarowy efekt;
  • naszywki sublimowane: matowe lub błyszczące, nanosi się je na materiał poliestrowy, który można przyszyć także do bawełnianej koszulki;
  • laserografika: efekt uzyskuje się dzięki grawerowaniu laserem w strukturze materiału, umożliwia tonowanie koloru.

Rodzaje nadruków na koszulkach

Nadruk na koszulkach najczęściej umieszcza się w jednej z trzech form: napisu, logo lub grafiki.

Napisy mogą być wykonywane w różnych stylach, z wykorzystaniem wielu czcionek. Głównym kryterium jest rodzaj pliku graficznego wymagany dla konkretnej metody znakowania. Napisy są wykorzystywane przez indywidualnych użytkowników oraz firmy. Mogą wyrażać na przykład przekonania czy sympatie właściciela koszulki, a także hasła reklamowe.

Nadruk na koszulkach w formie logo jest wykorzystywany przede wszystkim w biznesie, ale również w sporcie. W pierwszym przypadku służą do znakowania ubrań roboczych, firmowych i reklamowych. Logo na koszulkach sportowych przedstawia najczęściej herb klubu, znak firmowy sponsora lub producenta. Napisy i logotypy można wykonywać wszystkimi metodami nadruku.

Na koszulkach można też umieszczać większe nadruki. W takim przypadku zamawiający często decydują się na zdjęcia. Jakość nadruku będzie zależeć od wybranej metody. Najlepsze efekty zapewnia druk cyfrowy oraz termotransfer. Przy większości metod większy nadruk wiąże się z wyższymi kosztami.

Gdzie umieszczać nadruki?

Miejsce, w którym znajdzie się napis, wpływa na jego widoczność. Na T-shirtach czy koszulkach bez rękawów można je umieszczać niemal wszędzie. W przypadku koszulek polo wyłączona jest powierzchnia bezpośrednio pod kołnierzem, przylegająca do guzików. Źle kończą się też zwykle próby znakowania na szwach.

Najbardziej atrakcyjnym miejscem na nadruk jest przód koszulki. Niewielkie logo lub napis może być dobrze widoczny, kiedy umieści się go na sercu, po lewej stronie piersi. Obrazy, które wymagają uzupełnienia napisem, najlepiej będzie zlokalizować po prawej stronie.

Większe grafiki powinno się umieszczać bliżej prawej strony i nieco niżej. Koszulki można znakować także na rękawach, a polówki również na kołnierzyku. Nadruki w tych miejscach najczęściej stosuje się na koszulkach roboczych i firmowych. Rozbudowane grafiki i duże zdjęcia powinny być pokazywane na plecach.

Wielkość nadruków na koszulkach

Wielkość nadruku ma więc wpływ na jego lokalizację. Na koszulkach często korzysta się z czterech wymiarów grafik: A6, A5, A4 i A3.

Najmniejsze grafiki A6 i A5 można umieścić właściwie w dowolnym miejscu, A6 również na rękawach. Dobrze je widać, kiedy nie ma na nich niewielkich linii ani wzorów. Takie znaki mogą się bowiem zlewać. Przy niedużych grafikach nie należy również przesadzać z liczbą kolorów.

Nadruk na koszulce średniej wielkości to rozmiar zbliżony do A4. W tym przypadku można już pozwolić sobie na grafiki i napisy z większą szczegółowością, choć powinny być raczej uzupełnieniem nadruku, a nie główną treścią. Takie wzory można umieścić z przodu oraz z tyłu koszulki. Lepiej wyglądają bliżej górnej niż dolnej krawędzi ubrania.

Nadruki w rozmiarze A3 zajmują bardzo dużą powierzchnię. Zazwyczaj służą do przenoszenia zdjęć na tkaninę. Taki nadruk zajmie niemal cały przód lub tył koszulki, można przesunąć je nieco niżej.

Materiały, na których można umieszczać nadruki

Dwa podstawowe materiały na koszulki to bawełna i poliester. Oprócz ubrań wykonanych w 100 procentach z takich tkanin, sporo wykonuje się z koszulek łączących włókna naturalne i syntetyczne w różnych proporcjach. Popularną domieszką jest także elastan. Nadruki można umieszczać i na poliestrze, i na bawełnie. Nie wszystkie metody znakowania są jednak uniwersalne.

Jak znakować koszulki bawełniane?

Bawełna to naturalny materiał, który nie podrażnia skóry. Koszulki bawełniane, czasami z niewielką domieszką poliestru, to modele najczęściej wybierane na co dzień. Nadruk na koszulkach umożliwiają następujące metody:

  • haft komputerowy,
  • sitodruk,
  • termotransfer,
  • folia flex i flock,
  • druk cyfrowy: bawełna musi stanowić co najmniej 80 procent materiału,
  • naszywki.

Jak znakować koszulki poliestrowe?

Koszulki na bazie poliestru to podstawa strojów sportowych, często są wykorzystywane jako ubrania robocze z nadrukiem. Znakowanie koszulek z takich włókien umożliwiają następujące metody:

  • haft komputerowy,
  • sitodruk,
  • termotransfer,
  • sublimacja: poliester musi stanowić 70 procent materiału,
  • folia flex i flock,
  • naszywki.

Sposoby pielęgnacji koszulek z nadrukiem

Prawidłowa pielęgnacja koszulek opiera się na przestrzeganiu zaleceń producenta. Znajdują się na metce. Przy koszulkach znakowanych trzeba jednak pamiętać jeszcze o charakterystyce nadruków, które czasami są mniej wytrzymałe niż sam materiał.

Pranie koszulek z nadrukiem

Wzory na koszulkach znoszą pranie w różny sposób. Temperatury, w których należy prać koszulki, trzeba dobrać do rodzaju materiału oraz nadruku. Jak dobrać temperaturę prania do poszczególnych metod znakowania?

  • 40 stopni – w takiej temperaturze pierze się koszulki znakowane sitodrukiem i drukiem cyfrowym,
  • 50 stopni – to maksymalna temperatura koszulek znakowanych termotransferem oraz folią flex i flock,
  • 70 stopni – w takiej temperaturze można prać koszulki z sublimacją,
  • powyżej 70 stopni – pranie w wysokich temperaturach najlepiej znosi haft komputerowy; przy praniu w temperaturze powyżej 70 stopni trzeba jednak uważać na zniszczenia materiału koszulki.

Osobno trzeba rozpatrywać nadruk na koszulkach w formie naszywki. Wtedy temperaturę prania należy dostosować do techniki, w jakiej została wykonana naszywka. Koszulki z nadrukiem można prać w pralce automatycznej, choć z punktu widzenia trwałości wzorów najbezpieczniejsze jest pranie ręczne.

Znakowane koszulki przed praniem należy wywrócić na lewą stronę. Uważnie trzeba też dobierać środki piorące. W przypadku nadruków lepiej unikać wybielaczy i odplamiaczy, które mogą zupełnie usunąć wzór. Bezpieczne pod tym względem są koszulki znakowane haftem komputerowym.

Suszenie koszulek z nadrukiem

Po praniu należy jeszcze zwrócić uwagę na sposób suszenia ubrań. Najlepiej unikać bębnowych suszarek i suszyć koszulki z nadrukiem naturalnymi metodami. Ta uwaga nie dotyczy koszulek znakowanych haftem komputerowym oraz naszywkami. Dla bezpieczeństwa wszystkie koszulki w czasie suszenia powinny jednak pozostawać na lewej stronie. Wtedy nadruk na koszulkach jest lepiej chroniony przed blaknięciem.

W czasie suszenia nie należy wystawiać koszulek na działanie wysokiej temperatury. Koszulek z nadrukiem nie suszy się na grzejnikach, a rozwiesza w przewiewnym miejscu w pokojowej temperaturze. Lepiej wybierać miejsca umiarkowanie nasłonecznione.

Prasowanie koszulek z nadrukiem

Nadruk na koszulkach wymaga także uwagi przy prasowaniu. Wysoka temperatura może nieodwracalnie zniszczyć nadruk, dlatego znakowane koszulki należy prasować na lewej stronie. Jeśli z jakichś powodów konieczne jest prasowanie na prawej stronie, na koszulce trzeba umieścić cienką ściereczkę.

Żelazko nie powinno bezpośrednio stykać się z nadrukami. To zastrzeżenie dotyczy przede wszystkim sitodruku, termotransferu, folii flex i flock oraz druku cyfrowego. Maksymalna bezpieczna temperatura żelazka to 150 stopni. Bez obaw można natomiast prasować koszulki zdobione haftem komputerowym.

Nadruk na koszulkach – koszty

Nadruk na koszulkach za każdym razem wycenia się indywidualnie. Na jego cenę wpływa kilka czynników:

  • liczba zamówionych sztuk: niektóre metody znakowania wymagają przygotowania matrycy i ich koszt spada przy większych zamówieniach;
  • wielkość nadruku: im większy nadruk, tym więcej trzeba będzie za niego zapłacić; w niektórych technikach znakowania liczy się dokładna wielkość nadruku, w innych wielkość matrycy koniecznej do naniesienia wzoru;
  • kolory nadruku: część metod znakowania dysponuje ograniczoną paletą kolorów i każdy dodatkowy podnosi cenę nadruku;
  • wykorzystane farby lub nici: niektóre wzory można nanosić na koszulki za pomocą różnych surowców.

Opłacalność metod znakowania

Czynniki, które wpływają na cenę nadruków, dzielą metody nadruku na koszulkach na grupy. Techniki bardziej opłacalne przy dużych nakładach to haft komputerowy, sitodruk oraz termotransfer. Przy większych zamówieniach koszt pojedynczej sztuki maleje.

Metody opłacalne już przy pojedynczych zamówieniach to natomiast sublimacja, folia flex i flock, druk cyfrowy oraz naszywki.

Większe nadruki zawsze kosztują więcej niż małe. Przy znakowaniu koszulek sitodrukiem, termotransferem i sublimacją koszt nie będzie jednak wprost uzależniony od powierzchni nadruku. Przy znakowaniu sitodrukiem nadruk wzór musi mieścić się w określonej matrycy. Koszt termotransferu i sublimacji zależy z kolei od wykorzystanego fragmentu papieru transferowego.

Liczba kolorów nadruku najbardziej wpływa na koszt sitodruku. Przy tej metodzie cena rośnie wraz z każdym dodatkowym odcieniem – maksymalnie można wykorzystać pięć. Skomplikowane nadruki z wykorzystaniem szerokiej palety barw oraz przejść tonalnych najbardziej opłaca się wykonywać drukiem cyfrowym.

Gdzie zamówić koszulki z nadrukiem?

Nadruk na koszulkach najlepiej zamawiać u profesjonalistów. Wykonywaniem wzorów na koszulkach zajmują się specjalistyczne drukarnie. Bardzo często takie usługi oferują również sklepy z odzieżą firmową i roboczą. Wiele z nich działa w sieci.

Najłatwiej zamówić nadruk na koszulkach właśnie przez internet – wystarczy wybrać odpowiedni model koszulki i przesłać plik graficzny. Warto wybierać firmy, których pracownicy dodatkowo pomogą przy wyborze optymalnej metody znakowania, dopasowanej do zamówienia.

Rate this post
Kategorie
Moda i odzież

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *