W biznesie nie ma miejsca na niedopowiedzenia co do praw autorskich czy formy rozliczenia za uslugi. Umowa z copywriterem musi bardzo dokładnie regulować szczegóły współpracy – od objętości tekstów, terminów czy ilości poprawek po kwestie praw autorskich. Z artykułu dowiesz się czy umowa może być zawarta ustnie jaki rodzaj regulacji praw autorskich przyjąć – umowa o przeniesienie praw autorskich czy licencja – i jak rozliczać się z copywriterem.
Umowa o przeniesienie praw autorskich – na piśmie
Polskie prawo przewiduje swobodę zawierania umów. Przyjmuje się, że umowa ustna jest tak samo wiążąca jak pisemna. W razie komplikacji trzeba tylko móc udowodnić jej zawarcie i ustalenie konkretnych warunków. Jednakowoż, umowa z copywriterem obejmuje kwestię przekazania praw majątkowych do tekstów bądź udzielenia licencji na ich wykorzystanie. O prawie we współpracy z copywriterami warto więcej przeczytać tutaj: https://prawointernetu.eu/wspolpracujesz-z-copywriterem-zadbaj-o-kwestie-prawne.
Umowa o przeniesienie praw autorskich jest obarczona regułą nieważności. W przypadku jej niespisania, nie ma możliwości udowodnienia zawarcia porozumienia. Podobnie jest z udzieleniem licencji na wyłączność. Tylko licencja niewyłączna może zostać zawarta w dowolnej, w tym dorozumianej formie.
Umowa o przeniesienie praw autorskich a rodzaje licencji
Licencja niewyłączna nie jest dobrym wyborem w przypadku współpracy z osobą zajmującą się content marketingiem. Takie umowy z copywriterami pozwalają na sprzedanie przez twórcę praw do treści także innym podmiotom, na przykład konkurencyjnej firmie. Co prawda nie pozwoliłby sobie na to żaden przedstawiciel branży kreatywnej, któremu zależy na renomie, ale lepiej dmuchać na zimne. Dowiedz się nieco więcej o ryzyku współpracy z copywriterem z tego artykułu: https://prawointernetu.eu/ryzyko-prawne-wspolpracy-z-copywriterem.
Najkorzystniejsza jest umowa z copywriterem przewidująca bezterminowe (jeśli treść porozumienia nie stanowi inaczej) przekazanie praw majątkowych na określonych polach eksploatacji. Inna opcja to licencja wyłączna zawierana na okres do 5 lat lub bez określonego terminu – do czasu jej wypowiedzenia. Nie ma czegoś takiego jak licencja dożywotnia, chociaż w praktyce licencji na czas nieokreślony strona udzielająca może po prostu nigdy nie wypowiedzieć.
Umowa z copywriterem nie może obejmować przekazania praw osobistych, bo te są niezbywalne nawet gdy zostanie zawarta umowa o przeniesienie praw autorskich. Oznacza to, że niezależnie od zapisów, w świetle prawa nikt poza prawdziwym autorem nie może podpisać się nazwiskiem pod danym utworem. Umowa z copywriterem powinna jednak rozwiązywać kwestię wykonywania tych praw, to jest podpisywania się pod tekstem właśnie przez oryginalnego autora.
Jeszcze jedna istotna kwestia co do prawa autorskiego. W branży kreatywnej zawsze istnieje ryzyko trafienia na osobę, której z kreatywnością nie po drodze. Umowa z copywriterem musi zawierać zapis o oryginalnym charakterze dostarczanych treści. W przypadku popełnienia plagiatu to nieuczciwy (od)twórca poniesie konsekwencje.
Umowa z copywriterem – formy rozliczenia
Jak wiadomo, w treści umowy z copywriterem należy wyszczególnić dokładne oczekiwania co do tekstów, terminu realizacji czy liczby poprawek. Co z pieniędzmi? We współpracy z copywriterem praktykowane są trzy formy rozliczenia.
Umowa z copywriterem może przewidywać płacenie copywriterowi za liczbę znaków ze spacjami. Przyjmuje się wtedy określoną kwotę za 1000 zzs. Niestety taka forma rozliczenia może niektórych twórców prowokować do nadmiernego lania wody. Należy precyzyjnie określić oczekiwaną długość tekstu. Uwzględnia się przy tym niewielkie odchylenie rzędu na przykład 5%.
Inne formy rozliczenia z copywriterem? W przypadku dłuższej współpracy opłacalne jest rozliczenie abonamentowe. Umowa z copywriterem określa wtedy stałą kwotę za comiesięczne tworzenie tekstów. Treści tworzone będą regularnie, contentu dla nie zabraknie w dodatku będzie on spójny – to ważne gdy teksty mają być publikowane na firmowym blogu. Poza płaceniem za same teksty, ta forma rozliczenia obejmuje także optymalizację, dodawanie materiałów audiowizualnych i publikacje.Trzecia forma to określenie z góry kwoty za cały projekt. Tutaj także w treści umowy z copywriterem przewiduje się zakres usług szerszy niż samo napisanie tekstów.
Dla pewności, że umowa z copywriterem będzie dokładna i zgodna z literą prawa warto zdecydować się na zakupienie gotowego wzoru. To nie tylko gwarancja bezpieczeństwa, ale i oszczędność czasu!